Followers

Monday, January 21, 2013

Setahun Sudah Berlalu (1)

 Masih segar di ingatan saya
13 Januari 2012
Petang itu, saya memandu perlahan
Dalam kesedihan, runsing dan kerisauan
Memandu tanpa halu tuju
Dalam kesesakan lalu lintas
Saya pasang radio kereta dengan kuat agar saya terhibur
Untuk megubat duka lara
Terlalu banyak duka ketika itu
Dimana saya gagal masuk ke peringkat seterusnya dalam sebuah rancangan Realiti Tv
Sedangkan saya sudah tercalon dalam Shortlist peserta.
Saya melepasi semua peringkat ujibakat.
Dan ketika itu 80% saya yakin akan berjaya.
Tapi rezeki tidak memihak pada saya.
Dan kesedihan, kerisauan dalam masalah-masalah berikutnya.
Saya stress dan buntu.

Kemudian saya sampai di satu jalan yang sebelah kirinya tersergam indah sebuah masjid
Dan ketika itu azan maghrib berkumandang
Begitu jelas azan itu kedengaran
Sedangkan ketika itu saya memasang radio kereta dengan kuat
Maka terlintasla hati saya untuk masuk ke perkarangan masjid indah tersebut
Masa tu sayu sangat
Saya tak tahu nak gambarkan macam mana
Tapi perasaan itu seperti perasaan sayu di pagi raya
Saya sebak

Perasaan itu sebenarnya lebih indah dan tersangat indah
Sukar digambarkan
Seperti insan yang terpilih
Saya percaya itu Hidayah
Dan saya merinduinya
 
Kemudian saya letakkan kereta di hadapan masjid
Saya renung masjid itu
Tanpa saya sedari, air mata saya bercucuran
Ya Allah, lama saya menangis
Dan saya kata kat hati, "Nak solat la"
Dan mula cari selipar dalam kereta
Tapi tak ada
Dan hati berkata, bisikan syaitan mungkin
"Tak payahla pergi, nanti kasut hilang"
Tapi ada satu perasaan dimana mengajak saya untuk masuk dan solat di masjid itu
Tanpa mempedulikan kata hati saya turun dari kereta dan saya berkaki ayam
Dan perasaan ketika itu sukar saya gambarkan
Saya berjalan sambil melihat masjid indah itu
Air mata saya jatuh membasahi pipi saya

Kemudian saya masuk ke ruang mengambil wudhu
Saya ambil wudhu sambil menangis
Orang sekeliling tengok saya
Tapi saya dah tak kesah
Orang tengok dengan rasa hairan
"Kenapalah budak ni menangis" kata mereka barangkali.
 
 Dan ketika masuk di ruangan solat
Iqamat berkumandang
Tanpa henti saya menangis
Kenapa saya menangis?
Sebab saya dah lama tak pergi masjid berjamaah untuk solat fardhu
Kecuali solat Jumaat
Saya mengaku
Dulu saya lalai
Solat fardhu saya tinggalkan
Sehinggakan ada satu ketika
Abah saya kata, "kau ni solat on and off".
Solat Jumaat sahaja saya kerjakan
Itupun kadang-kala saya abaikan
Solat Fardhu saya buat ikut mood.
Itupun boleh dihitung berapa kali setahun.

Dan mungkin takdir Allah
Dan mungkin Allah nak bagi saya peluang dan kesedaran
Saya dapat solat belakang imam
Dan saya menangis lagi
Menangis yang saya cuba tahan tapi tak mampu

Ketika solat tu, entah kenapa
Satu persatu dosa-dosa silam saya tergambar
Saya seolah-olah ditunjukkan dosa yang saya lakukan
Macam flashback

Saya takut
Dan lepas selesai salam
Saya berdoa mohon keampuanan Allah
Dan saya bertaubat
Saya janji pada Allah
Saya akan jaga Solat saya
Dan saya akan tinggalkan dunia silam saya
Dimana saya mengejar dunia
Mahu glamor dan mahu kaya

Dan pada ketika itu
Saya mohon agar Allah permudahkan urusan saya dan tolong saya
Saya berjalan perlahan keluar dari masjid
Orang pertama saya telefon ialah Nana
Sahabat akrab saya
Dan saya ceritakan hal yang terjadi 
Dan pada ketika itu saya menangis lagi
Dan telefon mak saya
Saya mohon ampun dan minta halal makan minum
Mak nangis
Dan saya ceritakan apa yang berlaku
Mak kata itulah doa dia selama bertahun
Dia mahu saya kembali kepada fitrah dan jaga solat
Dan tidak mahu saya terlalu mengejar dunia

Saya kata pada mak ketika itu
"tunggu saya balik"

Dan saya memandu dengan perasaan sayu
Saya nak sangat cepat sampai rumah.

Setibanya dirumah
mak sedang menunggu saya di sofa ruang tamu
Saya peluk mak
Dan saya cium tangannya
Mak kata dia sujud syukur bila dapat berita dari saya
Dia nangis dan peluk saya erat

Bersambung....

6 comments:

Ms. Z said...

Alhamdulillah :)

Qhaifa Nur said...

alhamdulillah...moga dipermudahkan segalanya....

Alif Ismail said...

kisah benar ke ni..???? huhuhu...

izfanora said...

alhamdulillah.. :)

WanFadhilah said...

syukur Alhamdulillah.. berkat doa mak..
:D

aku pun tumpang gembira

zizidiazora said...

alhamdulillah faiz..bersyukurlah kerana tuhan memberi ruang pada faiz untuk bertaubat dan menginsafi perbuatan silam. Jadikahlah kenangan silam sebagai teras pengajaran untuk mencapai kekuatan ibadah dalam kehidupan..istiqomah sentiasa dan insyaallah, semoga Allah mempermudahkan segala urusan. amin...