Followers

Monday, February 13, 2012

Bersyukur

Alhamdulillah di atas segala kurniaan-Mu Ya Allah, sama ada yang baik mahupun ujian yang kurang baik buat kami. Kepada-Mu kami kembalikan segala urusan kami dan janganlah Kau memberi pertanggung jawabannya kepada kami.

(Sumber)

Saudaraku, Sudahkan Kita Bersyukur Hari ini?
Atas Kurniaan Allah pada kita?
Dimana Kita Masih mampu Melihat Keindahan Alam CiptaanNya

Ingatlah bahawasanya kita hidup hari ini Semua atas Izin Allah
Kaki, tangan, mulut, lidah dan mata Malah Tubuh ini juga Berfungsi Semua atas Kehendak Allah
Jadi Berterima Kasihla pada Allah

Wajah kita yang Elok, Cantik dan kacak adalah Anugerah Allah
Yang hanya kita Pinjam
Jadi Bersyukurlah padaNya
Ucaplah Alhamdulillah
Syukur pada Allah

Sekadar Hiasan

9 comments:

cheqna said...

kadang2 sebagai manusia biasa kita adakalanya terlupa untuk bersyukur kan??moga2 peringatan ini berguna buat kita semua insyaallah =)

ieda said...

syukurrr alhamdulillahh ;)

ejaa said...

alhamdulillah:)

Qhaifa Nur said...

sentiasa bersyukur...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

syukur alhamdulillah.. kita masih bernafas di bumi Allah.. masih diberi peluang olehNya untuk terus beribadah kepadaNya..

ZWAN SABRI said...

setiap saat, kita harus bersyukur kan.. :)

Fezul Fadhley said...

Alhamdulillah...

zizidiazora said...

Sebenarnya bersyukur (berterima kasih), kepada sesama manusia lebih cenderung kepada menunjukkan perasaan senang menghargai tetapi bersyukur kepada Allah lebih cenderung kepada pengakuan bahawa semua kenikmatan adalah pemberian dari Allah. Inilah yang disebut sebagai SYUKUR. Lawan kata dari syukur nikmat adalah kufur nikmat, iaitu mengingkari bahawa kenikmatan bukan diberikan oleh Allah. Kufur nikmat berpotensi merosak keimanan.

Bersyukur kepada Allah adalah salah satu konsep yang secara prinsip ditegaskan di dalam Al-Qur'an pada hampir 70 ayat. Perumpamaan dari orang yang bersyukur dan kufur diberikan dan keadaan mereka di akhirat digambarkan. Kenapa tuhan sebut begitu banyak...semuanya tak lain dan tak bukan adalah fungsinya sebagai mengukuhkan keimanan dan pengakuan atas keesaan Allah. Dalam salah satu ayat, bersyukur digambarkan sebagai penganutan tunggal kepada Allah:

Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah. (Al-Baqarah: 172)

YOUsoF said...

Alhamdulillah.. Tak ada sebab untuk kita terlepas dari mengucapkan kata syukur sedangkan nikmat-Nya kita guna setiap detik..